Az utóbbi években elkezdődött Svájcban egy tendencia: nem ciki svájcinak lenni, sőt! Már más szemmel néznek magukra, ami részben a hazai médiának is köszönhető, és persze a vezetőségnek. A hazai márkák is igyekeznek felvenni a ritmust és hangsúlyozni identitásukat.
Ezt vállta fel az októberben átalakuló svájci légitársaság is, a Swiss International Air Lines. Egy majdnem teljesen új arculattal rukkolt elő, ami azt igyekszik erősíteni, hogy ő a svájciakért van elsősorban. Na de hogyan is kell ezt elképzelni?
Előbb nézzük meg, hogyan alakult át a Swissair a most működő Swiss-é!
A nemzeti szimbólumként is emlegetett Swissair 1931-ben kezdte meg működését, és 71 éven keresztül a vezető nemzetközi légitársaságok közé tartozott. A Flying Bank (repülő bank) néven is emlegetett légitáraság azoban a '90-es évek végére lehetetlen pénzügyi helyzetbe került, és bár igyekezett alkalmazni a "vadászó stratégiát", csak a kormány segítségével tudott fennmaradni. Végül ők is csak 2002. március 31-ig tudták életben tartani a Swissairt.
Rögtön ezután, ugyan ezen a napon, vagyis március 31-én kezdődött a Swiss-nek a története. A lényegében befektetők kezében lévő légitársaság közel hétezer alkalmazottal kezdte meg pályafutását. Olyan jól azért nem csinálták, hogy nyereséges legyen, így talán nem véletlen, hogy a nagy német légitársaság, a Lufthansa 2005-ben úgy döntött, megveszi. Két évébe telt, míg teljesen beolvasztotta saját apparátusába, és tagja lett a Star Alliance-nek, valamint a Lufthansa Miles & More törzsutas programjának. Ez aztán meghozta a várva várt sikert, és a Swiss többszörösen is behozta az árát a németeknek. Talán pont ezért érzik úgy a svájciak, hogy annakidején túl olcsón adták el...
És akkor jöjjön az új logó, és hogy miért is volt erre igazán szükség. Ha engem kérdeznétek, azt mondanám: az önérzetes svájciaknak minden bizonnyal nem esett jól, hogy az ő nemzeti szimbólumukként is megjelenő Swiss német kézbe került (főleg, hogy nem igazán szívelik szomszédjaikat). Tehát itt volt az ideje, hogy saját ízlésük szerint formálják és egy olyan szlogent találjanak ki hozzá, ami mintha a svájciak szívéből szólna!
Az utcákon megjelenő hirdetéseken pedig jobbnál jobb szöveget lehet olvasni - mert minden teli van Swiss-es plakátokkal! "Mi még mérgesebbek vagyunk, ha késünk, mint Önök!" - szabad fordításban valahogy így hangzik az a felirat, amik a várost/országot díszítő plakátokon vannak. (Ha valaki nem érti, ez mitől svájci, kérdezzen engem nyugodtan!) Ebből is látszik, hogy igyekeznek megnyerni magát a svájci embert.
A régi logó |
Amúgy érdekes dolgokkal teszik próbára a légitársaságot használók svájciasságát . A Swiss honlapján például van egy játék, amelyben ha válaszolunk a kérdésekre kiderül, mennyire vagyunk svájciak. És hogy ez miért fontos? Így kiderül, hogy a tipikus dolgokat ők is ismerik, vagyis figyelnek ránk, megértenek minket, (svájci) utasokat. Persze minél több pontot gyűjtünk össze, annál nagyobb az esélyünk a nyerésre - ami valljuk be, egy bennfenntesnek lényegesebben könnyebben fog menni, mint nekünk! (Én maximális pontszámmal végeztem, de tudom, ez teljes mértékben szabotázs!:))
Swiss hirdetés - körforgalom formájában |
Persze itt is, ahogy akár nálunk is, arról is lehet hallani, hogy valóban szükség volt-e erre az arculatváltásra, főleg annak tükrébe, hogy olyan markánsan nem változott meg semmi. Talán - gondolom én - a céljukat elérik, és a svájciak jobban fognak kötődni "saját" légitársaságukhoz, mint eddig.
A képeket a Swiss International Air Lines Facebook oldalán találtam.